maandag 24 december 2012

Help mij mijn kind het uit te leggen...


Geachte heren Van Bommel en Timmermans,

Ik zal het onomwonden zeggen: Ik heb uw hulp nodig…. ik krijg het niet uitgelegd…
Ik krijg niet uitgelegd waarom er zo ongelooflijk veel aandacht is voor het Israëlisch-Palestijns conflict en waarom Israël de bedreiging voor de wereldvrede zou zijn.
Dat is in ieder geval hetgeen ik van u heb begrepen tijdens de behandeling van de begroting van het Ministerie van Buitenlandse zaken afgelopen week.

Gisteravond had ik een gesprekje met mijn zoon, nog net geen tiener, maar wel heel betrokken bij de wereld om hem heen. Een mannetje dat niet ophoudt met vragen, soms word je er moe van…. ook al zijn zijn vragen nog zo legitiem…..

Zo ook gisteravond toen hij mij vroeg: “Papa, waarom krijgen Joden van alles de schuld?”
“Hoe bedoel je lieve schat ?”, zei ik.
“Nou, vandaag hoorde ik iemand praten over echte “Jodenstreken” . “ Zijn ze echt zo erg?”

Dus ik heb uw hulp nodig heren.

Waarom krijgt een volk en een landje dat 151ste staat op de ranglijst qua oppervlakte,  97ste qua inwonersaantal, slechts 0,2% van de wereldbevolking uitmaakt, zoveel internationale aandacht?
Maken de Joden zich zo belangrijk ?
Maken wij hier in het Westen dit volk te belangrijk ?
Maakt de Arabisch/Islamitische wereld dit te belangrijk (in oppervlakte 640 keer groter en wordt bevolkt door tenminste 320 mio Arabieren, voor namelijk Islamitisch. Dit is exclusief Turkije, Iran etc..)

Vallen er in Israël onder de burgers meer doden door geweld van de overheid dan in de omliggende landen zoals Syrië, Egypte, Gaza, etc….?
Vallen er in Israël meer doden door etnisch geweld dan in Afrika, zoals Congo, Rwanda, Somalië, Darfur in Sudan,  of meer doden dan in Irak, Pakistan, Afghanistan  etc ?
Is de armoede in de Palestijnse gebieden schrijnender dan in Afrika, Bangladesh, Pakistan, India etc…
Is het aantal SUV’s dat rond rijdt in Ramallah en luxe winkels in Hebron en andere Palestijnse steden minder dan gemiddeld in vergelijking tot andere Arabische plaatsen ?
Is het Israël dat het bestaansrecht van de omliggende landen niet erkent of is het juist dat Israël niet wordt erkend ?
Worden door Israëlisch soldaten Palestijnse vrouwen verkracht in bijzijn van hun man, net als in Congo gewoon is?
Worden homo’s opgehangen in Israël net als in Iran ?
Is er in Israël minder vrijheid dan in Saudi-Arabië  ?
Worden door de Israëlisch overheid tegenstanders achter de motor door de straten heen gesleurd?
Zijn er onder Israëlisch Joodse bevolking, zoals gebruikelijk in het Midden Oosten , allerlei religieuze terroristische groepen actief die door zelfmoordaanslagen dood en verderf zaaien onder Arabische burgers of onder de Palestijnen?


Wat is het heren, wat is het dat maakt dat jullie zo geobsedeerd zijn door Israël?
Hoe kan het dat de meeste (niet-bindende) resoluties gericht in de AV tegen Israël zijn ?


Er worden in het Syrische conflict honderden Palestijnen gedood en er zijn al meer dan 60.000 doden te betreuren.
In Myanmar vindt een ware etnische zuivering plaats onder etnische moslims, de Rohingya’s.
Per dag worden in Congo meer dan 100 vrouwen verkracht door rebellen.
In de VS worden door het toegestane wapenbezit jaarlijks tientallen kinderen gedood.
In Europa worden jaarlijks ongelooflijk veel  ongeboren kinderen het recht op leven ontzegt omdat de ouders “er nog niet aan toe zijn” .

Israël is zeker niet perfect, maar is Israël nu echt zo slecht dat het iedere dag in het centrum van de aandacht dient te staan ?
Is het beleid van Netanyahu echt erger dan de president van Wit-Rusland of van Poetin of de leider van Noord-Korea?
Is zijn beleid echt erger dan het ontkennen door Hamas van het meest fundamentele recht van Israël op een bestaan ?

Hoe leg ik mijn kind uit heren dat het bouwen van huizen in een stukje woestijn, bekend onder gebied E1, een bedreiging voor het vredesproces is terwijl de machthebbers van de Palestijnen geen enkel stuk land voor de Joden willen hebben, zelfs geen stukje woestijn,  en dat dit niet als een bedreiging voor het vredesproces wordt gezien ?
Hoe leg ik uit dat aan de oostkant van Israel een landbreedte van 15 km bedreigend zou zijn voor een levensvatbare Palestijnse staat (met achterland Jordanië) en aan de westkant 16 km breedte Joods land wel levensvatbaar is ?
Hoe leg ik uit dat de Abbas in het Engels andere boodschappen verkondigt dan in het Arabisch, zelfs tegengestelde boodschappen in zake de bereidheid tot vrede ?

Hoe leg ik uit dat op de Palestijnse TV, de Saudische, de Iraanse, op vele Arabisch Islamitische TV’s Joden als apen, ratten en varkens worden neergezet?
Wat heeft de Israëlische bevolking de inwoners van bovenstaande landen misdaan?
Is het echt allemaal de schuld van die "rot" Joden zelf?
Gaat dit conflict echt allemaal over een stuk land?

En zo ja, zonder ook maar 1 dode aan welke zijde van het conflict te willen bagatelliseren, is dit conflict echt zo veel erger, belangrijker, omvangrijker dan objectief gezien veel ergere mensonterende zaken in andere delen van de wereld?





Heren, ik kan Israël nauwelijks terugvinden op bovenstaand kaartje, en toch, en toch, het is in uw ogen het grootste gevaar voor de wereldvrede.
Is dat zo?
Of maken de Arabisch/Islamitische landen dit conflict tot een buitenproportionele omvang?
En wat zou daar dan de reden van zijn?
En waarom laat u zich hierin meeslepen?

Omdat in Israël het grootste onrecht  ter wereld plaatsvindt?

Ik krijg het mijn kind niet uitgelegd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten