zaterdag 22 februari 2014

"Ik kom als een dief in de nacht"

Vaak valt binnen de kerkmuren te horen dat het geen zin heeft je te verdiepen in de profetieën van de Bijbel en na te denken over het tijdstip van bijvoorbeeld de opname van de Bruid, de gemeente van God en of de wederkomst van Jezus Christus.

Met verwijzing naar Bijbelse teksten zoals "Ik kom als een dief in de nacht" (Openbaring 3:3) wordt gezegd dat het toch niet te bepalen valt wanneer Jezus terugkomt.

Nu heb ik in een eerdere blog "Met Pasen krijg Pesach zijn werkelijkheid in Jezus Christus" al een tipje van de sluier opgelicht over hoe prachtig God zijn plan met de wereld en Zijn vastgestelde tijden heeft "verankerd" in Zijn feesten. God heeft Zijn volk, het Joodse volk, opdracht gegeven tot het vieren van zeven feesten, vier voorjaarsfeesten en drie najaarsfeesten.

Deze feesten blijken, bij bestudering en het plaatsen van deze feesten in Zijn oorspronkelijke Hebreeuwse context, een enorm indrukwekkend profetisch zicht te bieden op Gods vastgestelde tijden.

Staat een tekst als "Ik kom als een dief in de nacht" dan niet haaks op de diepe profetische betekenissen van de Joodse feesten en daarmee op het zicht op Gods vastgestelde tijden ?

Volstrekt niet! Daarom in deze blog een uitwerking van deze uitspraak, omdat deze uitspraak niet te duiden valt als je deze niet plaatst in zijn oorspronkelijk Hebreeuwse context . (Zoals de hele Bijbel en al de uitspraken van Jezus niet goed te begrijpen zijn als je deze niet plaatst in de Hebreeuwse context.)

De uitspraak "Ik kom als een dief in de nacht" , zoals in Openbaring 3:3,  stelt in ieder geval dat dit geldt voor wie NIET waken. Op zichzelf betekent dit dus dat we geacht worden WEL te waken.
En dat kunnen we ook, doordat , nogmaals, God zijn vastgestelde tijden heeft besloten in Zijn feesten, die we, letterlijk vertaald vanuit het Hebreeuws, moeten vieren als repetities en die ingesteld zijn als een altoos durende instelling.....

Op sommige andere plaatsen in de Bijbel staat de uitspraak ook.
Deze uitspraak echter verwijst zeer nadrukkelijk naar de Tempeldienst.

Tempeldienst

Ook 's-Nachts moest het vuur branden in de tempel. Het vuur mocht niet uit gaan. Daarom stonden er priesters op wacht, die waakzaam moesten blijven.
De opzichter van deze priesters deed 's-nachts vaak onverwachts zijn ronde om te kijken of de priesters die op wacht stonden hun werk wel deden en niet in slaap waren gevallen. Het was dus een dubbele controle om er voor te zorgen dat het vuur niet uit zo gaan.

Als nu bleek dat de priester in slaap gevallen was, kon hij door de opzichter geslagen worden met een stok en nam de opzichter de klederen van hem weg of werden deze in vuur gezet.
Dit betekende dus dat in zo'n geval de priester zijn kleren kwijt was en/of naakt moest rondlopen.
Dit was natuurlijk een enorm schaamtevolle situatie.

Duidelijk wordt nu ook wat de betekenis is van Openbaring 16:15, waar staat:
"Zie ik kom onverwachts als een dief. Zalig hij die waakt en zijn klederen bewaart, opdat hij niet naakt wandelen en zijn schaamte niet gezien worde"

Jezus bedoelt dus niet met zijn uitspraak "Ik kom als een dief in de nacht"  dat wij het toch niet kunnen weten, of dat Hij onverwachts / in het geheim komt. Jezus roept met deze uitspraak op tot een belangrijke zaak, een zaak waartoe veel te weinig wordt opgeroepen binnen de kerkmuren: Wees Waakzaam !

Door het plaatsen van uitspraken van Jezus binnen zijn Hebreeuwse context kunnen wij Hem dus begrijpen. En zo is het met de Joodse feesten ook en de gehele rest van de Bijbel.

De bijbel ontdoen van zijn Joodse context, een Christendom losknippen van haar Joodse wortels, versluiert ons zicht op Gods plan.













1 opmerking:

  1. Bijzonder interessant blog met een goede onderbouwing. Helaas horen we inderdaad te weinig binnen de kerk over de bijbelse profetieën en de tijd waarin we nu leven. Ik blijf graag op de hoogte van volgende artikelen van deze schrijver!

    BeantwoordenVerwijderen